Na podstawie art. 773 § 1 ustawy z dnia 26 czerwca 1974 r. — Kodeks pracy (Dz. U. z 1998 r. Nr 21,
poz. 94, z późn. zm.2)) zarządza się, co następuje:
PDF ↗ 1. Przepisy rozporządzenia stosuje się do pracowników:
# Brzmienia tego przepisu w tej wersji nie podajemy: tekst jednolity Dz.U. 2017 poz. 770 ↗ podaje je inaczej niż nasze zestawienie. Sprawdź tekst jednolity lub Dziennik Ustaw.
2) zatrudnionych w:
b) Biurze Polskiej Komisji Akredytacyjnej,
c) Centrum Edukacji Artystycznej,
d) Krajowym Centrum Edukacji Rolniczej.
2. Przepisów rozporządzenia nie stosuje się do
dyrektora, zastępcy dyrektora i głównego księgowego
jednostek, o których mowa w ust. 1, z wyjątkiem § 13
i 14 oraz kwalifikacji zawodowych, które są określone
w załączniku nr 2 do rozporządzenia.
Ustala się:
1) tabele miesięcznych stawek wynagrodzenia zasadniczego, które są określone w załączniku nr 1
do rozporządzenia;
2) tabele stanowisk, zaszeregowań i kwalifikacji zawodowych pracowników, które są określone w załączniku nr 2 do rozporządzenia;
3) wykaz stanowisk uprawnionych do dodatku funkcyjnego oraz tabelę stawek dodatku funkcyjnego,
które są określone w załączniku nr 3 do rozporządzenia.
Ilekroć w rozporządzeniu jest mowa o:
1) szkole bez bliższego określenia, rozumie się przez
to:
b) placówki doskonalenia nauczycieli o zasięgu
ogólnokrajowym,
c) warsztaty szkolne szkół zawodowych przy zakładach poprawczych i schroniskach dla nieletnich,
d) zakłady poprawcze oraz schroniska dla nieletnich tworzone i prowadzone przez Ministra Sprawiedliwości,
e) Centralną Komisję Egzaminacyjną oraz okręgowe komisje egzaminacyjne;
# Brzmienia tego przepisu w tej wersji nie podajemy: tekst jednolity Dz.U. 2017 poz. 770 ↗ podaje je inaczej niż nasze zestawienie. Sprawdź tekst jednolity lub Dziennik Ustaw.
Pracownikowi zatrudnionemu w niepełnym
wymiarze czasu pracy przysługują wynagrodzenie zasadnicze i inne składniki wynagrodzenia w wysokości
proporcjonalnej do wymiaru czasu pracy określonego
w umowie o pracę.
Godzinową stawkę:
1) wynagrodzenia zasadniczego wynikającego z osobistego zaszeregowania pracownika, określonego
stawką miesięczną, oraz
2) wynikającą z najniższego wynagrodzenia zasadniczego
— ustala się, dzieląc miesięczną stawkę wynagrodzenia przez liczbę godzin pracy przypadających do przepracowania w danym miesiącu.
1. Pracownikowi zatrudnionemu na stanowisku związanym z kierowaniem zespołem oraz radcy
prawnemu przysługuje dodatek funkcyjny.
2. Dodatek funkcyjny przysługuje również pracownikowi innemu niż wymieniony w ust. 1, koordynującemu wykonywanie określonych zadań, zatrudnionemu na stanowisku, dla którego w wykazie stanowisk,
o którym mowa w § 2 pkt 3, przewiduje się dodatek
funkcyjny, z tym że maksymalną stawkę tego dodatku
obniża się o dwie stawki.
1. Z tytułu okresowego zwiększenia zakresu
obowiązków służbowych lub powierzenia dodatkowych zadań albo ze względu na charakter pracy lub
warunki wykonywania pracy pracodawca może przyznać pracownikowi dodatek specjalny.
2. Dodatek specjalny przyznaje się na czas określony, a w uzasadnionych przypadkach na czas nieokreślony.
3. Dodatek specjalny jest wypłacany w ramach posiadanych środków na wynagrodzenia, w kwocie nieprzekraczającej 40 % łącznie wynagrodzenia zasadniczego i dodatku funkcyjnego pracownika.
1. Pracownikowi zatrudnionemu w zakładzie poprawczym lub schronisku dla nieletnich przysługuje dodatek specjalny za trudną pracę.
2. Wysokość i warunki przyznawania dodatku,
o którym mowa w ust. 1, są określone w załączniku
nr 4 do rozporządzenia.
Pracownikowi wykonującemu pracę w porze
nocnej przysługuje dodatek do wynagrodzenia za
każdą godzinę pracy w porze nocnej w wysokości
20 % stawki godzinowej wynagrodzenia zasadniczego, nie niższy jednak od dodatku ustalonego na podstawie art. 1518 § 1 ustawy z dnia 26 czerwca 1974 r. —
Kodeks pracy.
1. Pracownikowi przysługuje dodatek za wysługę lat w wysokości 5 % miesięcznego wynagrodzenia zasadniczego po 5 latach pracy. Dodatek ten wzrasta o 1 % za każdy następny rok pracy do osiągnięcia
20 % miesięcznego wynagrodzenia zasadniczego po
20 i więcej latach pracy.
2. Do okresów pracy uprawniających do dodatku
za wysługę lat wlicza się wszystkie poprzednie zakończone okresy zatrudnienia oraz inne okresy, jeżeli
z mocy odrębnych przepisów podlegają one wliczeniu
do okresu pracy, od którego zależą uprawnienia pracownicze.
2a. W razie równoczesnego pozostawania w więcej niż jednym stosunku pracy do okresu pracy uprawniającego do dodatku za wysługę lat wlicza się jeden z tych okresów.
# (uchylony) Poprzednie brzmienie
3. Jeżeli praca w jednostce, o której mowa w § 1
ust. 1, stanowi dodatkowe zatrudnienie, do okresu dodatkowego zatrudnienia nie podlegają zaliczeniu okresy zatrudnienia podstawowego.
§ 1 pkt 2 lit. b, Dz.U. 2019 poz. 732 ↗
4. Dodatek za wysługę lat przysługuje pracownikowi za dni, za które otrzymuje wynagrodzenie, oraz za
dni nieobecności w pracy z powodu niezdolności do
pracy wskutek choroby albo konieczności osobistego
sprawowania opieki nad dzieckiem lub chorym członkiem rodziny, za które pracownik otrzymuje z tego tytułu zasiłek z ubezpieczenia społecznego.
5. Dodatek za wysługę lat jest wypłacany w terminie wypłaty wynagrodzenia:
1) począwszy od pierwszego dnia miesiąca kalendarzowego następującego po miesiącu, w którym
pracownik nabył prawo do dodatku lub wyższej
stawki dodatku, jeżeli nabycie prawa nastąpiło
w ciągu miesiąca;
2) za dany miesiąc, jeżeli nabycie prawa do dodatku
lub do wyższej stawki dodatku nastąpiło pierwszego dnia miesiąca.
1. W ramach posiadanych środków na wynagrodzenia może być tworzony fundusz premiowy.
2. Wysokość funduszu premiowego oraz warunki
przyznawania i wypłacania premii określa zakładowy
regulamin premiowania.
W ramach posiadanych środków na wynagrodzenia może być tworzony fundusz nagród z przeznaczeniem na nagrody za szczególne osiągnięcia
w pracy zawodowej, pozostający w dyspozycji pracodawcy.
1. Pracownikowi przysługuje nagroda jubileuszowa w wysokości:
1) 75 % miesięcznego wynagrodzenia — po 20 latach pracy;
2) 100 % miesięcznego wynagrodzenia — po 25 latach pracy;
3) 150 % miesięcznego wynagrodzenia — po 30 latach pracy;
4) 200 % miesięcznego wynagrodzenia — po 35 latach pracy;
5) 300 % miesięcznego wynagrodzenia — po 40 latach pracy.
2. Do okresu pracy uprawniającego do nagrody jubileuszowej wlicza się wszystkie poprzednie zakończone okresy zatrudnienia oraz inne okresy, jeżeli z mocy
odrębnych przepisów podlegają one wliczeniu do
okresu pracy, od którego zależą uprawnienia pracownicze.
3. W razie równoczesnego pozostawania w więcej
niż jednym stosunku pracy do okresu pracy uprawniającego do nagrody jubileuszowej wlicza się jeden
z tych okresów.
4. Pracownik nabywa prawo do nagrody jubileuszowej w dniu upływu okresu uprawniającego do tej
nagrody.
5. Wypłata nagrody jubileuszowej następuje niezwłocznie po nabyciu przez pracownika prawa do tej
nagrody.
6. Podstawę obliczenia nagrody jubileuszowej stanowi wynagrodzenie przysługujące pracownikowi
w dniu nabycia prawa do nagrody, a jeżeli dla pracownika jest to korzystniejsze — wynagrodzenie przysługujące mu w dniu jej wypłaty. Jeżeli pracownik nabył
prawo do nagrody jubileuszowej, będąc zatrudnionym w innym wymiarze czasu pracy niż w dniu jej wypłaty, podstawę obliczenia nagrody stanowi wynagrodzenie przysługujące pracownikowi w dniu nabycia
prawa do nagrody jubileuszowej. Nagrodę jubileuszową oblicza się zgodnie z przepisami obowiązującymi
przy ustalaniu ekwiwalentu pieniężnego za urlop wypoczynkowy.
7. W razie ustania stosunku pracy w związku
z przejściem na rentę z tytułu niezdolności do pracy
lub emeryturę pracownikowi, któremu do nabycia
prawa do nagrody jubileuszowej brakuje mniej niż
12 miesięcy, licząc od dnia rozwiązania stosunku pracy, nagrodę tę wypłaca się w dniu rozwiązania stosunku pracy.
8. Jeżeli w dniu wejścia w życie przepisów wprowadzających zaliczalność do okresów uprawniających
do świadczeń pracowniczych okresów niepodlegających dotychczas wliczeniu upływa okres uprawniający
pracownika do dwóch lub więcej nagród jubileuszowych, wypłaca mu się tylko jedną nagrodę — najwyższą.
9. Pracownikowi, który w dniu wejścia w życie
przepisów, o których mowa w ust. 8, ma okres dłuższy
niż wymagany do nagrody jubileuszowej danego
stopnia, a w ciągu 12 miesięcy od tego dnia upłynie
okres uprawniający go do nabycia nagrody jubileuszowej wyższego stopnia, nagrodę niższą wypłaca się
w pełnej wysokości, a w dniu nabycia prawa do nagrody wyższej — różnicę między kwotą nagrody wyższej a kwotą nagrody niższej.
10. Przepisy ust. 8 i 9 mają odpowiednio zastosowanie, jeżeli w dniu, w którym pracownik udokumentował swoje prawo do nagrody jubileuszowej, był
uprawniony do nagrody wyższego stopnia oraz gdy
pracownik prawo to nabędzie w ciągu 12 miesięcy od
tego dnia.
11. Przy ustalaniu prawa do nagrody jubileuszowej
przysługującej pracownikowi, który był zatrudniony
w jednostce, o której mowa w § 1 ust. 1, w dniu 1 lipca 1996 r., a przed tym dniem nabył prawo do nagrody jubileuszowej z uwzględnieniem okresów podlegających wliczeniu do okresu pracy uprawniającego do
nagrody jubileuszowej na podstawie przepisów obowiązujących przed tym dniem, okresy te podlegają
wliczeniu na dotychczasowych zasadach.
12. Pracownik, który podjął zatrudnienie w jednostce, o której mowa w § 1 ust. 1, po dniu 1 lipca
1996 r., nabywa prawo do nagrody jubileuszowej na
zasadach określonych w ust. 2—10, niezależnie od
wcześniejszego nabycia prawa do nagrody jubileuszowej za dany okres pracy.
# Brzmienia tego przepisu w tej wersji nie podajemy: tekst jednolity Dz.U. 2017 poz. 770 ↗ podaje je inaczej niż nasze zestawienie. Sprawdź tekst jednolity lub Dziennik Ustaw.
2. Przy ustalaniu okresów uprawniających do jednorazowej odprawy pieniężnej stosuje się przepisy
obowiązujące przy ustalaniu okresów uprawniających
do dodatku za wysługę lat.
3. Jednorazową odprawę pieniężną oblicza się
zgodnie z przepisami obowiązującymi przy ustalaniu
ekwiwalentu pieniężnego za urlop wypoczynkowy.
4. Pracownik, który otrzymał jednorazową odprawę pieniężną, nie może ponownie nabyć do niej prawa.
Pracownik zatrudniony w szkole na stanowisku kucharza lub pomocy kuchennej jest uprawniony
do korzystania z bezpłatnego wyżywienia w czasie
wykonywania pracy w okresie prowadzenia żywienia
w szkole. Pracownikowi niekorzystającemu z wyżywienia, w tym także z powodu nieobecności w pracy, nie
przysługuje ekwiwalent pieniężny z tego tytułu.
Pracodawca może, w uzasadnionych przypadkach, skrócić pracownikowi okres pracy zawodowej wymagany na danym stanowisku, z wyłączeniem
stanowisk, dla których wymagany okres pracy zawodowej określają odrębne przepisy.
Pracownik zatrudniony w jednostce, o której
mowa w § 1 ust. 1, który nie posiada kwalifikacji zawodowych przewidzianych dla stanowiska zajmowanego
przez niego w dniu wejścia w życie rozporządzenia,
może być nadal zatrudniany na tym stanowisku.
Wynagrodzenie pracownika zatrudnionego
w jednostce, o której mowa w § 1 ust. 1, w dniu
1 czerwca 2008 r., ustalone na podstawie przepisów
niniejszego rozporządzenia, nie może być niższe od
wynagrodzenia przysługującego przed tym dniem.
Miesięczne stawki wynagrodzenia zasadniczego określone w załączniku nr 1 do rozporządzenia
mają zastosowanie do wynagrodzeń należnych od
dnia 1 stycznia 2008 r.
Brzmienia tego przepisu w tej wersji nie podajemy: tekst jednolity Dz.U. 2017 poz. 770 ↗ podaje je inaczej niż nasze zestawienie. Sprawdź tekst jednolity lub Dziennik Ustaw.
Rozporządzenie wchodzi w życie z dniem
ogłoszenia, z wyjątkiem § 7, który wchodzi w życie
z dniem 1 czerwca 2008 r.
Minister Pracy i Polityki Społecznej: w z. R. Mleczko
———————
4) Zmiany wymienionego rozporządzenia zostały ogłoszone
w Dz. U. z 1997 r. Nr 31, poz. 182, z 1998 r. Nr 45, poz. 281,
z 1999 r. Nr 35, poz. 334 i Nr 78, poz. 882, z 2000 r. Nr 27,
poz. 329, z 2001 r. Nr 32, poz. 377, z 2003 r. Nr 44, poz. 379,
z 2004 r. Nr 45, poz. 430, z 2005 r. Nr 38, poz. 345 i Nr 145,
poz. 1214 oraz z 2006 r. Nr 43, poz. 295.
Brzmienia tego załącznika nie porównano z tekstem jednolitym.
Brzmienia tego przepisu w tej wersji nie podajemy: nie umiemy jeszcze zastosować zmiany wprowadzonej przez Dz.U. 2009 nr 51 poz. 407 ↗.
Brzmienia tego załącznika nie porównano z tekstem jednolitym.
Brzmienia tego przepisu w tej wersji nie podajemy: nie umiemy jeszcze zastosować zmiany wprowadzonej przez Dz.U. 2009 nr 51 poz. 407 ↗.
Brzmienia tego załącznika nie porównano z tekstem jednolitym.
Brzmienia tego przepisu w tej wersji nie podajemy: nie umiemy jeszcze zastosować zmiany wprowadzonej przez Dz.U. 2009 nr 51 poz. 407 ↗.
Brzmienia tego załącznika nie porównano z tekstem jednolitym.
Brzmienia tego przepisu w tej wersji nie podajemy: nie umiemy jeszcze zastosować zmiany wprowadzonej przez Dz.U. 2009 nr 51 poz. 407 ↗.