Na podstawie art. 773 § 1 ustawy z dnia 26 czerwca 1974 r. — Kodeks pracy (Dz. U. z 1998 r. Nr 21,
poz. 94, z późn. zm.2)) zarządza się, co następuje:
PDF ↗ 1. Przepisy rozporządzenia stosuje się do pracowników zatrudnionych w:
1) Brzmienia tego przepisu w tej wersji nie podajemy: tekst jednolity Dz.U. 2020 poz. 1266 ↗ podaje je inaczej niż nasze zestawienie. Sprawdź tekst jednolity lub Dziennik Ustaw.
2) Krajowym Centrum Hodowli Zwierząt.
2. Przepisów rozporządzenia nie stosuje się do dyrektora, zastępcy dyrektora i głównego księgowego
jednostek, o których mowa w ust. 1, z wyjątkiem § 12
i 13 oraz kwalifikacji zawodowych, które są określone
w załączniku nr 3 do rozporządzenia.
Ustala się:
1) tabele miesięcznych stawek wynagrodzenia zasadniczego, które są określone w załączniku nr 1 do rozporządzenia;
Poprzednie brzmienie
1) tabelę miesięcznych stawek wynagrodzenia zasadniczego, która jest określona w załączniku nr 1 do
rozporządzenia;
§ 1 pkt 1, Dz.U. 2023 poz. 570 ↗
2) tabelę stawek dodatku funkcyjnego, która jest
określona w załączniku nr 2 do rozporządzenia;
3) tabele stanowisk, zaszeregowań i kwalifikacji zawodowych pracowników, które są określone w załączniku nr 3 do rozporządzenia.
Ilekroć w rozporządzeniu jest mowa o najniższym wynagrodzeniu zasadniczym, rozumie się przez
to najniższe wynagrodzenie zasadnicze w pierwszej
kategorii zaszeregowania, określone w tabeli miesięcznych stawek wynagrodzenia zasadniczego, o której mowa w § 2 pkt 1.
Pracownikowi zatrudnionemu w niepełnym
wymiarze czasu pracy przysługuje wynagrodzenie zasadnicze i inne składniki wynagrodzenia w wysokości
proporcjonalnej do wymiaru czasu pracy określonego
w umowie o pracę.
Godzinową stawkę:
1) wynagrodzenia zasadniczego wynikającego z osobistego zaszeregowania pracownika, określonego
stawką miesięczną, oraz
2) wynikającą z najniższego wynagrodzenia zasadniczego
— ustala się, dzieląc miesięczną stawkę wynagrodzenia przez liczbę godzin pracy przypadających do przepracowania w danym miesiącu.
1. Pracownikowi zatrudnionemu na stanowisku związanym z kierowaniem zespołem oraz radcy
prawnemu przysługuje dodatek funkcyjny.
2. Dodatek funkcyjny przysługuje również pracownikowi innemu niż wymieniony w ust. 1, koordynującemu wykonywanie określonych zadań, zatrudnionemu na stanowisku, dla którego w tabelach, o których
mowa w § 2 pkt 3, przewiduje się dodatek funkcyjny,
z tym że maksymalną stawkę tego dodatku obniża się
o dwie stawki.
1. Z tytułu okresowego zwiększenia zakresu
obowiązków służbowych lub powierzenia dodatkowych zadań albo ze względu na charakter pracy lub
warunki wykonywania pracy pracodawca może przyznać pracownikowi dodatek specjalny.
2. Dodatek specjalny przyznaje się na czas określony, a w uzasadnionych przypadkach na czas nieokreślony.
# Brzmienia tego przepisu w tej wersji nie podajemy: tekst jednolity Dz.U. 2020 poz. 1266 ↗ podaje je inaczej niż nasze zestawienie. Sprawdź tekst jednolity lub Dziennik Ustaw.
1. Pracownikowi zatrudnionemu stale w systemie pracy zmianowej przysługuje dodatek w wysokości 10 % godzinowej stawki wynagrodzenia zasadniczego za każdą godzinę pracy na II zmianie.
# Brzmienia tego przepisu w tej wersji nie podajemy: tekst jednolity Dz.U. 2020 poz. 1266 ↗ podaje je inaczej niż nasze zestawienie. Sprawdź tekst jednolity lub Dziennik Ustaw.
1. Pracownikowi przysługuje dodatek za wysługę lat w wysokości 5 % miesięcznego wynagrodzenia zasadniczego po 5 latach pracy. Dodatek ten wzrasta o 1 % za każdy następny rok pracy do osiągnięcia
20 % miesięcznego wynagrodzenia zasadniczego po
20 i więcej latach pracy.
2. Do okresów pracy uprawniających do dodatku
za wysługę lat wlicza się wszystkie poprzednie zakończone okresy zatrudnienia oraz inne okresy, jeżeli
z mocy odrębnych przepisów podlegają one wliczeniu
do okresu pracy, od którego zależą uprawnienia pracownicze.
2a. W razie równoczesnego pozostawania w więcej niż jednym stosunku pracy do okresu pracy uprawniającego do dodatku za wysługę lat wlicza się jeden z tych okresów.
4. Dodatek za wysługę lat przysługuje pracownikowi za dni, za które otrzymuje wynagrodzenie, oraz za
dni nieobecności w pracy z powodu niezdolności do
pracy wskutek choroby albo konieczności osobistego
sprawowania opieki nad dzieckiem lub chorym członkiem rodziny, za które pracownik otrzymuje z tego tytułu zasiłek z ubezpieczenia społecznego.
5. Dodatek za wysługę lat jest wypłacany w terminie wypłaty wynagrodzenia:
1) począwszy od pierwszego dnia miesiąca kalendarzowego następującego po miesiącu, w którym
pracownik nabył prawo do dodatku lub wyższej
stawki dodatku, jeżeli nabycie prawa nastąpiło
w ciągu miesiąca;
2) za dany miesiąc, jeżeli nabycie prawa do dodatku
lub do wyższej stawki dodatku nastąpiło pierwszego dnia miesiąca.
1. W ramach posiadanych środków na wynagrodzenia może być tworzony fundusz premiowy.
2. Wysokość funduszu premiowego oraz warunki
przyznawania i wypłacania premii określa zakładowy
regulamin premiowania.
W ramach posiadanych środków na wynagrodzenia może być tworzony fundusz nagród z przeznaczeniem na nagrody za szczególne osiągnięcia
w pracy zawodowej, pozostający w dyspozycji pracodawcy.
1. Pracownikowi przysługuje nagroda jubileuszowa w wysokości:
1) 75 % miesięcznego wynagrodzenia — po 20 latach pracy;
2) 100 % miesięcznego wynagrodzenia — po 25 latach pracy;
3) 150 % miesięcznego wynagrodzenia — po 30 latach pracy;
4) 200 % miesięcznego wynagrodzenia — po 35 latach pracy;
5) 300 % miesięcznego wynagrodzenia — po 40 latach pracy.
2. Do okresu pracy uprawniającego do nagrody jubileuszowej wlicza się wszystkie poprzednie zakończone okresy zatrudnienia oraz inne okresy, jeżeli z mocy
odrębnych przepisów podlegają one wliczeniu do
okresu pracy, od którego zależą uprawnienia pracownicze.
3. W razie równoczesnego pozostawania więcej
niż w jednym stosunku pracy do okresu pracy uprawniającego do nagrody jubileuszowej wlicza się jeden
z tych okresów.
4. Pracownik nabywa prawo do nagrody jubileuszowej w dniu upływu okresu uprawniającego do tej
nagrody.
5. Wypłata nagrody jubileuszowej następuje niezwłocznie po nabyciu przez pracownika prawa do tej
nagrody.
6. Podstawę obliczenia nagrody jubileuszowej stanowi wynagrodzenie przysługujące pracownikowi
w dniu nabycia prawa do nagrody, a jeżeli dla pracownika jest to korzystniejsze — wynagrodzenie przysługujące mu w dniu jej wypłaty. Jeżeli pracownik nabył
prawo do nagrody jubileuszowej, będąc zatrudnionym w innym wymiarze czasu pracy niż w dniu jej wypłaty, podstawę obliczenia nagrody stanowi wynagrodzenie przysługujące pracownikowi w dniu nabycia
prawa do nagrody jubileuszowej. Nagrodę jubileuszową oblicza się zgodnie z przepisami obowiązującymi
przy ustalaniu ekwiwalentu pieniężnego za urlop wypoczynkowy.
7. W razie ustania stosunku pracy w związku
z przejściem na rentę z tytułu niezdolności do pracy
lub emeryturę pracownikowi, któremu do nabycia
prawa do nagrody jubileuszowej brakuje mniej niż
12 miesięcy, licząc od dnia rozwiązania stosunku pracy, nagrodę tę wypłaca się w dniu rozwiązania stosunku pracy.
8. Jeżeli w dniu wejścia w życie przepisów wprowadzających zaliczalność do okresów uprawniających do
świadczeń pracowniczych okresów niepodlegających
dotychczas wliczeniu upływa okres uprawniający pracownika do dwóch lub więcej nagród jubileuszowych,
wypłaca mu się tylko jedną nagrodę — najwyższą.
9. Pracownikowi, który w dniu wejścia w życie
przepisów, o których mowa w ust. 8, ma okres dłuższy
niż wymagany do nagrody jubileuszowej danego
stopnia, a w ciągu 12 miesięcy od tego dnia upłynie
okres uprawniający go do nabycia nagrody jubileuszowej wyższego stopnia, nagrodę niższą wypłaca
się w pełnej wysokości, a w dniu nabycia prawa do
nagrody wyższej — różnicę między kwotą nagrody
wyższej a kwotą nagrody niższej.
10. Przepisy ust. 8 i 9 mają odpowiednio zastosowanie, jeżeli w dniu, w którym pracownik udokumentował
swoje prawo do nagrody jubileuszowej, był uprawniony do nagrody wyższego stopnia oraz gdy pracownik
prawo to nabędzie w ciągu 12 miesięcy od tego dnia.
11. Przy ustalaniu prawa do nagrody jubileuszowej
przysługującej pracownikowi, który był zatrudniony
w jednostce, o której mowa w § 1 ust. 1, w dniu 1 lipca 1996 r., a przed tym dniem nabył prawo do nagrody jubileuszowej z uwzględnieniem okresów podlegających wliczeniu do okresu pracy uprawniającego do
nagrody jubileuszowej na podstawie przepisów obowiązujących przed tym dniem, okresy te podlegają
wliczeniu na dotychczasowych warunkach.
12. Pracownik, który podjął zatrudnienie w jednostce, o której mowa w § 1 ust. 1, po dniu 1 lipca 1996 r.,
nabywa prawo do nagrody jubileuszowej na zasadach
określonych w ust. 2—10, niezależnie od wcześniejszego nabycia prawa do nagrody jubileuszowej za dany okres pracy.
1. Pracownikowi spełniającemu warunki
uprawniające do renty z tytułu niezdolności do pracy
lub emerytury, którego stosunek pracy ustał w związku z przejściem na rentę lub emeryturę, przysługuje
jednorazowa odprawa pieniężna w wysokości:
1) jednomiesięcznego wynagrodzenia — jeżeli był zatrudniony krócej niż 15 lat;
2) dwumiesięcznego wynagrodzenia — po przepracowaniu co najmniej 15 lat;
3) trzymiesięcznego wynagrodzenia — po przepracowaniu co najmniej 20 lat.
2. Przy ustalaniu okresów uprawniających do jednorazowej odprawy pieniężnej stosuje się przepisy obowiązujące przy ustalaniu okresów uprawniających do
dodatku za wysługę lat.
3. Jednorazową odprawę pieniężną oblicza się
zgodnie z przepisami obowiązującymi przy ustalaniu
ekwiwalentu pieniężnego za urlop wypoczynkowy.
4. Pracownik, który otrzymał jednorazową odprawę pieniężną, nie może ponownie nabyć do niej prawa.
1. Pracodawca może, w uzasadnionych przypadkach, skrócić pracownikowi okres pracy zawodowej wymagany na danym stanowisku, z wyłączeniem
stanowisk, dla których wymagany okres pracy zawodowej określają odrębne przepisy.
2. Pracownik zatrudniony w jednostce, o której
mowa w § 1 ust. 1, który nie spełnia wymagań kwalifikacyjnych przewidzianych dla stanowiska zajmowanego przez niego w dniu wejścia w życie rozporządzenia, może być nadal zatrudniany na tym stanowisku.
Wynagrodzenie pracownika zatrudnionego
w jednostce, o której mowa w § 1 ust. 1, w dniu
1 czerwca 2008 r., ustalone na podstawie przepisów
niniejszego rozporządzenia, nie może być niższe od
wynagrodzenia przysługującego przed tym dniem.
Miesięczne stawki wynagrodzenia zasadniczego określone w załączniku nr 1 do rozporządzenia
mają zastosowanie do wynagrodzeń należnych od
dnia 1 stycznia 2008 r.
Brzmienia tego przepisu w tej wersji nie podajemy: tekst jednolity Dz.U. 2020 poz. 1266 ↗ podaje je inaczej niż nasze zestawienie. Sprawdź tekst jednolity lub Dziennik Ustaw.
Rozporządzenie wchodzi w życie z dniem
ogłoszenia, z wyjątkiem § 7, który wchodzi w życie
z dniem 1 czerwca 2008 r.
Minister Pracy i Polityki Społecznej: w z. R. Mleczko
———————
3) Zmiany wymienionego rozporządzenia zostały ogłoszone
w Dz. U. z 1997 r. Nr 41, poz. 257, z 1998 r. Nr 42, poz. 246,
z 1999 r. Nr 7, poz. 60 i Nr 36, poz. 348, z 2000 r. Nr 27,
poz. 333, z 2001 r. Nr 34, poz. 409, z 2003 r. Nr 25, poz. 215,
z 2004 r. Nr 45, poz. 424, z 2005 r. Nr 38, poz. 356 i Nr 83,
poz. 721 oraz z 2006 r. Nr 43, poz. 299.
Brzmienia tego załącznika nie porównano z tekstem jednolitym.
Brzmienia tego przepisu w tej wersji nie podajemy: nie umiemy jeszcze zastosować zmiany wprowadzonej przez Dz.U. 2009 nr 51 poz. 412 ↗.
Brzmienia tego załącznika nie porównano z tekstem jednolitym.
Brzmienia tego przepisu w tej wersji nie podajemy: nie umiemy jeszcze zastosować zmiany wprowadzonej przez Dz.U. 2020 poz. 928 ↗.
Brzmienia tego załącznika nie porównano z tekstem jednolitym.
Brzmienia tego przepisu w tej wersji nie podajemy: nie umiemy jeszcze zastosować zmiany wprowadzonej przez Dz.U. 2011 nr 130 poz. 755 ↗.